Vrijdag 27 mei vertrek ik (Simon red.) voor de derde keer naar Poznan. 26 mei De auto is gewassen, de hulpgoederen en verrassing zijn ingeladen en de wekker gezet voor 04:30. 27 mei 04:30 wakker, 15 minuten later zit ik in de auto die voor 99% geladen is. De temperatuur is 14 graden wat heel wat kilometers belooft. Echter de Tesla navigatie geeft aan dat ik in Hilden, Duitsland al zou moeten laden met 30% over. Maar omdat het een Supercharger is die ik nog niet gebruikt heb en het de grootste in Duitsland is met 40 laadplekken besluit ik er toch te gaan stoppen. Het motregent wanneer ik thuis vertrek en in Duitsland wordt het erger met regen. Onderweg luister ik naar de podcast 'Ouder' wat de tijd zeer snel doet verlopen en na 2 uur kom ik aan in Hilden waar ik een koffie neem, mijn Huel beker schoonmaak en mijn tanden poets. Data: 14°, verbruik 42,6 kWh, gemiddeld 207 Wh/km, afstand 206 km, duur 02:00, gemiddelde snelheid 103 km/h. Om iets voor half 8 vertrek ik weer met tot 88% geladen. Na een half uurtje begint het droog te worden en ik luister verder naar de podcast. Er zijn werken aan de weg en stukken waar je maximaal 120 of 130 mag. Daar waar er geen maximumsnelheid is gooi ik de ankers los 😉 en na bijna 2 uur rijden kom ik bij de supercharger in Lauenau aan met nog 10% lading over. Daar doe ik een boodschap en ga terug in de auto om dit verslag bij te werken. Ik hoef niet echt lang te laden omdat de volgende supercharger op 160 km ligt. Data: 15°, resterend 10%, verbruik 52,5 kWh, gemiddeld 230 Wh/km, afstand 228 km, duur 01:55, gemiddelde snelheid 124 km/h.
Mijn 3de rit naar Polen
Na een korte rit van slechts 80 minuten en luisterend naar een andere podcast: Nerdland arriveer ik bij de Hohenwarsleben supercharger. Hier koop ik 2 broodjes kaas in het pompstation en na een bezoek aan het toilet wilde ik het gaan opeten in het restaurant naast het station. Nadat ik de laptop open geklapd heb wordt mij verteld dat ik hier niet mag eten. Ok, ik ga dan maar in de auto zitten en wacht tot ik de volgende korte rit van 150 km kan aanvangen. Ik heb nog geen andere Teslawensrit rijders gezien. Die zal ik zeker op de volgende stop tegen komen omdat de laatste is voordat de oversteek naar Poznan gemaakt kan worden. Data: 18°, resterend 21%, verbruik 36,1 kWh, gemiddeld 219 Wh/km, afstand 165 km, duur 01:20, gemiddelde snelheid 124 km/h.
Na nog eens een korte rit van 1 uur en 20 minuten kom ik bij de laatste supercharger in Duitsland aan in Berlijn. De zon is ondertussen beginnen te schijnen en de podcast was leuk om naar te luisteren. De tijd vliegt als je luistert 🙂 Direct nadat ik ingeplugd ben komen er 4 andere Teslawensrit rijders aan. Marianne en Jeroen die ik van de vorige rit ken en Eric van mijn eerste. Samen gaan we het Van der Valk restaurant in waar we lunchen. Data: 20°, verbuik 29,6 kWh, gemiddeld 197 Wh/km, afstand 151 km, duur 01:20, gemiddelde snelheid 113 km/h. Om 14:10 vertrekken we voor een rit van 250+ km naar Poznan. Ook deze rit verloopt soepel want de zon schijnt, het weer is goed, de podcast fijn om naar te luisteren en de wegen zijn prima. Na een rit van 2 1/2 uur kom ik aan bij het centrum waar we onze noodhulp kunnen lossen. Toen ik alleen aankwam, vroeg ik me af of ik op de juiste plek was, want ik werd verwelkomd door militairen. Het blijkt dat ze er zijn om op deze plek te helpen, want het is de enige plek in Poznan waar de vluchtelingen zich moeten registreren. De soldaten helpen ons met lossen en kort daarna verschijnen de andere Teslawensrit-chauffeurs: Marianne, Pieter, Eric en Jeroen. Ook zij worden verlost van hun lading. Daarna krijgen we een rondleiding door dit centrum. We krijgen de uitleg dat dit aanmeldcentrum nu nog steeds gemiddeld zo'n 1000 vluchtelingen per dag ontvangt! Ze kunnen na de registratie blijven en informatie krijgen over het proces op zich en het verblijf in Polen, maar zullen moeten vertrekken naar een van de vluchtelingencentra in de stad, die ik heb bezocht tijdens mijn vorige 2 reizen. Voor noodgevallen houden ze wel 60 bedden beschikbaar. Dit registratiecentrum, een van de 20 in Polen, is te vergelijken met de Heizel in Brussel, met zo'n 15 verschillende gescheiden gebouwen. Aangezien dit commerciële gebouwen zijn, garanderen de eigenaren, samen met de regering, dat Caritas, de NGO die voor de Oekraïense vluchtelingen zorgt, dit gebouw min of meer gratis kan krijgen. Na de rondleiding splitsten we ons achten op in 2 groepen, aangezien ik 1675 euro te besteden heb. De andere groep mag 1350 euro besteden. Dus de 4 auto's van Jeroen, Marianne en Pieter rijden we naar de Makro. Ik krijg Anastasiia mee in de auto, een vrijwilligster van Caritas. Ze is Oekraïens, maar woonde al in Polen voordat de oorlog begon. Ze is bij ons om ons te helpen met de vertaling en ze heeft een lijst met goederen die Caritas nodig heeft: waspoeder, ventilatoren, melk, sappen, snoep voor de kinderen, bezems, vuilniszakken, koffie, thee, cornflakes, enz. Met de eerste lading van 4 Makro-caddies hebben we hadden slechts 5900 Zlotties uitgegeven, terwijl ik een budget van 7600 had. Dus Anastasiia en ik gingen terug om meer ventilatoren, waspoeder, worstjes en snoep te kopen. We namen een beetje te veel dus moesten we 5 zakken waspoeder achterlaten. Hoe dan ook, het is goed besteed geld en we maken Caritas er erg blij mee. Ze vertelden ons dat ze hier nu 1 week mee vooruit kunnen. Als de tweede groep, bestaande uit Eric, Joan, Xander en Richard, die naar een andere winkel zijn gegaan ook arriveert, gaan we naar de supercharger in Poznan waar ook een restaurant is. We eten daar en even na 22.00 uur vertrekken we naar het hotel. Daar geef ik exemplaren van het Belgische Tesla Club-lifestylemagazine Supercharged aan de chauffeurs die er niet bij waren tijdens mijn laatste reis, en ik geef ze ook een blikje Chernigivske, het Oekraïense bier dat op de Belgische markt is gebracht om onder meer Caritas en anderen te financieren. AB InBev zal de opbrengst van dit bier schenken aan verschillende organisaties. Totaal vandaag: 1027 km, 218 kWh verbruikt, gemiddeld 212 Wh/km.
28 mei - Ik heb slecht geslapen. Nadat ik gisteravond het verslag had afgemaakt ging ik naar de kamer waar Xander al lag te slapen. Rond drie uur werd ik wakker omdat ik het te warm had. Ik heb dan het raam geopend, maar daardoor kwam het straatlawaai naar binnen. Voor mijn gevoel heb ik 2 uur wakker gelegen, maar werd toch pas wakker iets na zessen toen Xander opstond. Nog wat gedommeld en een half uur later gaan douchen, ontbijten en om 08:00 naar het station gereden met 8 Tesla's. Anetta staat daar klaar als contactpersoon en verdeelt de vluchtelingen. Ik krijg Olga, de moeder, Julia, de dochter en Ilya de zoon toegewezen die ik naar een gastgezin in Helmond ga brengen. Julia is 14 en Ilya 12. Hij is niet de vrolijkste en valt direct in slaap zodra we een half uur later gaan rijden. Ik denk dat hij te lijden heeft onder het feit dat zijn vader er niet bij is. Die is achter moeten blijven in Odessa, waar zij vandaan komen. Ze hebben mij informatie over hem gegeven die ik hier niet zal weergegeven omdat dat militair gevoelig ligt. Olga had een internetshop. Ilya judoot en Julia danst. We rijden colonne omdat een X te weinig bereik heeft. Dus rijden er verschillende voor hem om hem uit de wind te zetten. Daardoor gaat het niet al te snel, wat de lage gemiddelde snelheid van deze rit verklaart. Data: 15°, verbuik 57,6 kWh, gemiddeld 224 Wh/km, afstand 251 km, duur 02:40, gemiddelde snelheid 94 km/h.
Vrouwen
Kinderen
Mannen
Dieren
Onderweg
Dik anderhalf uur later komen we al bij de volgende supercharger in Lehre. We hebben slechts 213 km afgelegd maar de tegenwind verklaart het feit dat we nu al moeten laden. Onderweg wordt er verteld dat ze uit Odessa komen en in maart naar Bydgoszcz in Polen gevlucht zijn, waar ze deze ochtend om 03:00 met de trein vertrokken zijn. Dat verklaart waarom de kinderen zoveel slapen. Ook deze rit hebben ze meestal liggen slapen. Ook moeder Olga heeft een oogje dicht gedaan. Dat is waarschijnlijk besmettelijk want ook ik heb moeite om mijn ogen open te houden. In Lehre doen we de Burger King aan en bestel ik naast de veggie chicken ook een dubbele espresso, niets voor mij om 's middags koffie te drinken, en een Redbull. Dankzij de Tesla autopilot blijft het toch een veilige rit. 😉 Data: 16°, resterend 5%, verbuik 58,3 kWh, gemiddeld 274 Wh/km (het hoogste tot nu toe), afstand 213 km, duur 01:40, gemiddelde snelheid 128 km/h.Power Team
Verrassing
Gedurende deze rit slapen de kinderen nog steeds veel en mama is weinig spraakzaam vanwege de taal. Tijdens de rit worden de gastouders gevideobelt om kennis met elkaar te maken. Het blijkt dat ik ze niet bij hen afzet maar in het opvangcentrum in Helmond. Zij zullen daar wel aanwezig zijn zodra we aankomen. Er is ook nog een verrassing voor Olga, Julia en Ilya omdat daar een ander Oekraïens gezin zal zijn dat zij kennen. Ik mag daar niets over zeggen natuurlijk. Ik denk dat Julia een beetje ziekjes is want bij de supercharger in Lippetal vraagt ze of ze in de auto mag blijven slapen tijdens het laden. Data: 19°, resterend 13%, verbuik 55,5 kWh, gemiddeld 242 Wh/km, afstand 230 km, duur 01:40, gemiddelde snelheid 138 km/h.Ik ga naar de McDonald's om een ijsje te eten en deze blog bij te werken. Nadat ik die op heb koop ik er ook een voor Julia en Ilya. Ik vraag Julia of ze geslapen heeft en of ze zich goed voelt. Ze voelt zich prima, maar alleen een beetje moe. Het laatste stuk van de rit zit er aan te komen. Het is wederom een stille rit, maar ondanks dat gaat het toch snel voorbij. Bij het opvangcentrum staat Rene mij al op te wachten. We halen de bagage uit de auto en willen het opvangcentrum binnen lopen, begeleidt door Jolanda, partner van Rene, maar achter een muurtje verstopt staat de verrassing al klaar; hun kennissen die vandaag uit een ander opvangcentrum gehaald zijn om hen te verwelkomen. Er worden traantjes gelaten door Olga, Julia en zelfs Ilyan 😉 Het is een zeer leuk einde van deze reis voor hen vanuit Bydgoszcz naar Helmond: 1000 km vandaag met de trein en Tesla. Rene legt mij uit hoe het hier werkt in het opvangcentrum. Dit is een oude school van 3 verdiepingen, die verdieping per verdieping verbouwd wordt om er kamers voor vluchtelingen te maken. Op het ogenblik zijn er 90 Oekraïners aanwezig, maar op den duur is er plaats voor 300. De Poolse coördinatrice heeft er voor gezorgd dat wij, als Teslawensrit, de eerste keer hier vluchtelingen gebracht hebben. Ik licht onze voorzitter in dat wij hier in de toekomst wel meer Oekrainers kunnen brengen. Er wordt mij een warme maaltijd, aardappelen, broccoli en een gehaktbal aangeboden die ik na een oppiepbeurt in de magnetron verorber. Om 20:00 verlaat ik Helmond om terug naar huis te rijden via de supercharger in Eindhoven. Om 20:45 rij ik terug naar huis waar ik om 22:00 aankom. Uit de blog van Simon Smidt, vrijwilliger bij StichtingTesla wensrit.